عمومی

فرش فريز چيست؟

فرش فريز چيست؟

اكثر فرشهای ماشينی بصورت جفتي (زير و رو) بافته شده و توسط تيغ برش از وسط جدا ميشوند.اين فرشها را اصطلاحا cut pile (به معنی ريشه بريده شده) گويند.

فرش فريز :

این فرش نيز نوعی فرش cut pile است كه داراي ريشه های بلند و پر پيچ وتاب ميباشد.

جنس رنگ و چله آن پلی پروپيلن و پلی استر است. بنابراين فرش فريز از مقاومت بالايی نسبت رفت و آمد زياد و همچنين شستشوی آن برخوردار است.

اين نوع فرش در طرح ها و رنگهاي متنوعي در بازار موجود هستند كه ميتوان به طرح هاي سنتي (گبه) ، فانتزي ، عروسكي و سه بعدی اشاره كرد كه به دليل استفاده از رنگهای متنوع در آن زيبايي خاصی به فرش داده و آنرا جذاب تر جلوه ميدهد.

وي‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژگی فرش فريز :

از مهمترين وي‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژگی فرش فريز ميتوان به مقاوم بودن ، سبكتر بودن ، شستشوی راحت تر و همچنين قيمت پايين آن نسبت به ديگر فرش ها اشاره كرد.

كاربرد فرش فريز :

فرش فريز به دليل داشتن تنوع طرح و رنگ فراوان در مكانهاي مختلف منزل ميتواند مورد استفاده قرار گيرد از جمله استفاده در راهرو ، راه پله ، آشپزخانه ، اتاق كودك و اتاق خواب.

تفاوت ظاهری فریز و گلیم

گلیم ظاهر کاملا متفاوتی در نسبت به فرش فریز دارد. زیرا نوع بافت گلین فرش از نوع بافت فرش های پرز بریده نیست. پرز گلیم، نسبت به فریز بسیار کوتاهتر بوده تا حدی که از نظر ضخامت گلیم، کمترین ضخامت را نسبت به انواع فرش ماشینی دارد. ضخامت و تراکم کم فرش گلیم باعث شده تا این فرش شبیه موکت باشد. و ارزان ترین نوع در میان انواع فرش ماشینی باشد.

فرش فریز، اما چنین نیست. ظاهر فرش فزیز شبیه به فرش معمولی با دپرزهای عادی است با این تفاوت که در بافت این فرش به لیل اینکه دستگاه بافت فریز از شانه و تراکم پایینی برخوردار است، برای جبران این نقص از نخ های ضخیم تر استفاده شده است. استفاده از نخ های ضخیم در بافت فرش فریز باعث شده است تا علیرغه تراکم پایین این نوع فرش، فرش فریز از ضخامت و نرمی بهتری نسبت گلیم فرش برخوردار باشد. و نسبت به گلیم بسیار راحتر است. که همین مزیت باعث می شود که فرشهای عروسکی اتاق کودک را بیشتر با بافت فریز تولید کنند.

امیدواریم که با مطالعه مقاله  فرش فريز چيست؟ شناخت كاملی از اين نوع فرش پيدا كرده باشيد و هنگام خرید فرش انتخاب بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *